Tillbaka till Insights

Affärsmöte online

Christopher Bell Blomquist
Namnlös
© Scotwork

Nu har vi snart i ett år snabbt fått anpassa oss till en ny tillvaro som plötsligt ställer nya krav på hur vi träffas i olika mötesformer.

Redan nu kan vi se att en del gamla sätt att hålla presentation är en snabb glädjedödare som på mindre än 5 sekunder gör att motparter tappar helt intresse i att lyssna eller vara del av ett möte.

I en del möten så verkar det mer vara flera enskilda möten i mötet än ett gemensamt möte, värst är det när stödmaterial för mötet mer är ett manus för presentatören, där de i värsta fall läser innantill till vad det står i presentationsmaterialet.

För ett tag sedan så var jag inbjuden till ett möte där jag tillfrågades att kort för en senior grupp berätta lite om våra erfarenheter kring möten online, förhandlingsteknik och olika affärskulturer, redan inledningsvis blev jag tillfrågad om jag hade något jag ville visa.



Då mötet var på 30 min valde jag att inte dela något utan berättade att jag föredrog en öppen dialogform där alla var välkomna att ställa frågor efterhand kring det jag delade med mig av.

En lätt suck av befrielse kunde höras i sällskapet, vilket bara bekräftar det jag själv upplevt i många möten på nätet, att få slippa se en powerpoint presentation till.

Redan förra året då jag fick flytta över en del kurser jag körde från klassrum till online, så var det tydligt hur dessa skulle genomföras för att inte trötta ut deltagare allt för snabbt.

Idag, så är det allt för tydligt att vi behöver tänka om i hur vi gör våra möten, inte bara i bildform utan hur vi väljer att vara interaktiva med varandra online.

Nu nästan ett år senare så kommer fler och fler kunder tillbaka som deltagit i våra kurser och passar på att köra våra virtuella kurser, inte bara för att det är en kurs i förhandlingsteknik, utan mycket för att även få en självinsikt i hur man bör agera online i sina affärsmöten.

En deltagare kläckte ur sig väldigt tidigt i en av våra virtuella kurser, "jösses vad fel jag gjort med en av mina största kunder" , jag kunde inte låta bli att fråga vad som hände, vad han berättade för oss är nog så som många tyvärr återkommande gör fel när de presenterar på nätet.

Vi på Scotwork lever som vi lär dvs vi tillämpar våra egna tips och trix i våra kurser oavsett om det är online eller fysiskt i ett klassrum.

Väldigt enkelt kan jag dela med mig av ett par grundprinciper som man bör tänka på, oavsett hur mycket tid ni avsatt så får inte en presentation ta mer än max 20 % av tiden, övrig tid skall användas i dialog, så mycket som möjligt.

Kan du så pröva spela in dig själv, du ser otroligt snabbt vad du bör ändra på i din dialog med andra, träna gärna med en kollega, är du en manager, be dina team medlemmar göra en presentation för dig innan de möter kunden.



Håll gärna korta möten på max 45 min med därtill hörande paus efteråt innan ni börjar igen, repetera den här strukturen om ni kör längre möten.

Tänk på att behållningskurvan dalar markant för deltagarna om ni kör på längre möten i ett sträck, speciellt om ni har en monolog eller flera monologer efter varandra, då deltagarna turas om att tala.

De flesta misstagen sker tyvärr direkt med kund, att träna på sina kunder är ett dyrt sätt att ta sig vidare i en affärsvärld som snabbt utvecklar sig till att bli än mer konkurrensutsatt av olika starka aktörer.

I de flesta fallen jag fått se och fått vara med på, så är det mer hur du säger saker online snarare än vad du säger som till slut avgör om en affärsrelation utvecklar sig i rätt riktning eller ej.

Våra affärsträningar online kör över 4 dagar, med betyg på över 4 på en 5 gradig skala, ett betyg som vi får gång på gång både i våra fysiska kurser och online, inte bara för att det är en omfattande kurs med mycket träning, utan också för att vi lägger mycket kraft på hur vi överför vår kunskap beroende på deltagare.

Skulle ni vilja veta mer om att förhandla online eller i fysiska möten , så är jag gärna med på ett litet kort e-möte vid tillfälle, max 30 min, så delar jag gärna med mig av vad vi lärt oss globalt av att förhandla i alla dess former med olika parter och riktiga affärscase som vi fått ok att dela med oss av.

Passar annars på att rekommendera er att ladda ner våra tips kring online förhandling, e-postförhandling, telefonförhandling mm, ta en titt under "insikter" i vår meny på www.scotwork.se

Christopher Bell Blomquist
Managing director Scotwork Sweden
BellBlomquist Consulting.
www.scotwork.se


Christopher Bell Blomquist
Mer från Christopher Bell Blomquist:
Two wrongs don’t make a right
Framtidens Säljprofil
Tillbaka till Insights

Prenumerera på vår blogg

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply. We value your privacy. For more information please refer to our Privacy Policy.